وبینار کرونا و فلسفه آموزش مجازی (1)
گروه علوم تربیتی شورای بررسی متون با همکاری انجمن فلسفه تعلیم و تربیت، سلسله نشست های «کرونا و فلسفه آموزش مجازی» را برگزار می نماید. این نشست‌ها هر دو هفته یکبار، ساعت 18 الی 20 برگزار خواهد شد و اولین نشست، دوشنبه 23 تیرماه برگزار خواهد شد.

به همت گروه علوم تربیتی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی و با مشارکت انجمن فلسفۀ تعلیم و تربیت ایران، اولین وبینار کرونا و فلسفۀ آموزش مجازی با عنوان تبیین و نقد فلسفی سه رویکرد تربیتی به فضای مجازی بر اساس دیدگاه اسلامی؛ راهبردی معقول برای دورۀ کرونا و پساکرونا برگزار می‌شود.
دکتر علیرضا صادق‌زاده، رئیس گروه علوم تربیتی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی ارائه دهنده این نشست و بابک شمشیری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز و عضو هیئت‌مدیره انجمن فلسفۀ تعلیم و تربیت ایران ناقد آن است. همچنین حبیب رحیم‌پور ازغدی، دبیری این نشست را برعهده دارد.

این نشست، دوشنبه ۲۳ تیرماه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در فضای مجازی به آدرس https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-۴۶q-grn برپا می‌شود و علاقه مندان می توانند از این آدرس وارد فضای وبینار شوند.





چکیده بحث
در جوامع معاصر، صاحبنظران تربیتی با توجه به مزایا و نکات مثبت و نیز چالش ها و خطرات واقعی استفاده از فضای مجازی کوشیده اند تا مواجهه ای تربیتی با این پدیده را دنبال نمایند. اما ظهور و گسترش بیماری کرونا در سراسر جهان و لزوم مواجهه پیشگیرانه با آن، باعث شد که در سراسر جهان استفاده از آموزش مجازی به عنوان یکی از راهکارهای اصلی برای نجات نظام های آموزشی از این بحران قلمداد گردد و بین عموم صاحبنظران و سیاستگذاران و کارگزاران نظام های تربیتی، توافقی قابل توجه نسبت به لزوم استفاده ابزاری از ظرفیت نسبتا مغفول فضای مجازی در این زمینه مشاهده گردد.

در خصوص نحوه استفاده از ظرفیت ها و فرصت های بی نظیر این پدیده و نیز چگونگی تقلیل خطرات و تهدیدهای قابل توجه آن، به طور کلی می توانیم سه رویکرد تربیتی متمایز را شناسایی کنیم: 1- پیشگیری و مهار ۲ - سالم سازی فضای مجازی و 3- ارتقای سواد مجازی که تربیت پژوهان مسلمان و سیاست گذاران فرهنگی و تربیتی جامعه معاصر ایران در این زمینه با دو پرسش مهم مواجهند: » 1-با فرض لزوم تکیه فرآیند تربیت بر آموزه های اسلامی، این رویکردهای سه گانه به فضای مجازی و مبانی فلسفی آنها، براساس دیدگاه اسلامی دارای چه نقاط قوت و ضعفی هستند؟ ۲ - چه راهبرد معقول و واقع بینانه ای را می توان در مواجهه تربیتی با فضای مجازی در دوران معاصر بر این اساس پیشنهاد نمود؟

«این بحث در صدد پاسخگویی به این دو پرسش مهم است و در این راستا، پس از توصیف اجمالی رویکرد های یادشده، آنها را نخست مورد تحلیل وتبیین فلسفی قرار می دهد و نشان می دهد که هر یک از رویکرد های یاد شده بر کدام مبنای انسان شناختی، کدام تلقی خاص از تربیت و چه تصور مشخصی از فضای مجازی و فرصت ها و تهدیدهای آن مبتنی هستند. سپس بر اساس ملاک های برگرفته از دیدگاه، به نقد و ارزیابی هر سه رویکرد می پردازد.
1399/4/22


نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
* متن کامنت :
 

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 268
5.6/10 (تعداد آرا 16 نفر )